کد خبر 1358286
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
ترکیه در فکر عادی‌سازی روابط با دمشق است

یک روزنامه ترکیه‌ای فاش کرد، مذاکرات فعلی حاکی از این هستند روندی که برای پایان دادن به جنگ در اوکراین آغاز شده، فرصت جدیدی را در روابط آنکارا-دمشق ایجاد خواهد کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه حریت چاپ ترکیه فاش کرد، بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده، مذاکراتی در آنکارا در مورد آغاز گفتگو با سوریه در حال انجام است که شامل سه موضوع است.

طبق اطلاعات حریت، آنکارا بر این باور است نقش ترکیه در ماه‌های اخیر به ویژه درخصوص جنگ اوکراین و همزمان تمرکز روسیه در آنجا، می‌تواند فرصت خوبی را برای حل مساله سوریه ایجاد کند.

برخی منابع در آنکارا اظهار کردند: سیاست موازنه فعلی ترکیه برای بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای اروپایی مهم است و کمک به حل این مساله بر مسایل متعددی در سیاست خارجه ترکیه تاثیر خواهد گذاشت.

این منابع در ادامه گفتند: این سیاست متکی بر آشتی می‌تواند به برداشتن گام‌های جدیدی در مسیر حل مشکلات و گشودن فصل‌های جدیدی در روابط با ارمنستان، اسرائیل و سوریه سهیم باشد اما درباره روابط با مصر به زمان بیشتری نیاز است.

به گفته این منابع، شرایط کنونی ممکن است دریچه جدیدی از فرصت ها به ویژه برای حل مسئله سوریه و پ.ک.ک به روی ترکیه باز کند.

آنها در ادامه مدعی شدند: امکان بهبود روابط موجود میان دمشق و آنکارا وجود دارد؛ زیرا از آنجا که هرچه روابط آنکارا با دمشق بیشتر شود، مداخله روسیه برای ممانعت از ایجاد جو مثبت بیشتر میگردد لذا اشتغال روسیه به جنگ اوکراین و واکنش‌های جهانی و درگیر مشکلات داخلی می‌تواند به ترکیه برای آغاز روابط جدید با دولت سوریه کمک کند.

اولویت‌ها

منابع مذکور در ادامه گفتند: اگر شرایط به شکل درستی پیش برود، احتمالا به نفع ترکیه خواهد بود و فرصتی برای ازسرگیری روابط با دولت سوریه و تضمین بازگشت پناهجویان به کشورشان فراهم می‌شود.

ترکیه در تمامی رایزنی‌های خود بر سه نکته پافشاری می‌کند که عبارت هستند از: حفظ ساختار یکپارچه، تمامیت ارضی سوریه و تضمین امنیت پناهجویانی که به کشورشان بازمی‌گردند.

مسایل مربوط به تمامیت ارضی سوریه و ساختار یکپارچه شامل فعالیت‌های حزب کارگران کردستان در خاک سوریه و منطقه خودگردان در شمال شرق سوریه می‌شود.

روزنامه حریت در ادامه فاش کرد، آنکارا پیش از سفر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به امارات، این پیام‌های مهم را به دمشق انتقال داده است.

آنکارا بر این باور است که سفر اخیر اسد به امارات حاکی از نیاز وی به اتخاذ ابتکارعمل‌هایی جدید و ایجاد حمایتی تازه است و نشان می دهد وی خروجی های مختلفی برای حل بحران سوریه جستجو می کند.

منابع یاد شده افزودند: اگر «مرحله جدید» در روابط با امارات مورد توجه قرار گیرد، ترکیه می‌تواند این روند را به نفع خود تغییر دهد.

آنها تاکید کردند: موفقیت این تلاش‌ها منجر به بازگشت دستکم نیمی از پناهجویان مقیم ترکیه به کشورشان خواهد شد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    12 2
    همین ترکیه از اب گل الود ماهی میگیره و تمام بازار سوریه رو میگیره دستش کاسبهای حقه باز ایرانی هم نمیتونن دیگه بنجول صادر کنن!
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      2 9
      حقه باز توی ونادانهای مثل خودت
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      0 1
      گویا قراره واسه داعش خونه بسازه عردوغان چاخان خخخ این بشر مگه خدا سربه نیستش کنه عین صدام میونه اما صدام مردونه میجنگید این یه موزی بزدله
  • آتیلا IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    9 13
    مرگ بر ترکیه مرگ بر ترک های ایران که تمام استان های ایران عزیزمان را زیر سلطه گرفتند زنده باد آریایی
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      12 0
      اتیلا؟لاقل یه چیزی میزاشتی به حرفت بخوره راستی مگه ما فقط 18 میلیون جمعیت نداشتیم حالا چی شد شدیم همه
    • مهدی IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      22 0
      با اینکه خودم بختیاری هستم و شاید از خیلی از مردم ایران آریاییتر باشم، بهت میگم که از این حرفت خجالت بکشی. ما این همه به خودمون مینازیم که هیچوقت توی تاریخمون از خودمون نژادپرستی نشون ندادیم بعد امثال شما این حرفها رو میزنین. با اینحال میدونم قصدی جز تخریب نداشتی و شک دارم اصلا به آریایی بودن خودت هم باور داشته باشی.
    • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      4 0
      مرگ برتون نفهم وتفرقه انداز تو چکاره هستی به هموطنان آذری توهین می کنی خاک برسرپیرپاتالهای البانی
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      3 2
      من خمدم آذری هستم شما حق ندارید ما آذری ها رو از قوم آریایی بیرون کنید ما با زردپوستهای قرقیز فرق داریم
    • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      5 2
      خیلی تابلو هست که تو خودت نوکر اردوغانی و میخوای با کامنت دروغی ترک ها رو با بقیه دشمن کنی___کاخ شاه عباس آذری آباد ولی کاخ هخامنشیان خراب، در ایران اصلا نژادپرستی نداریم. تو هم برو در همان ترکیه خودت از این کامنت های اریایی تفرقه انداز بگذار.
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      2 1
      درود بر راد مردان آذری درود بر ستار خان باقرخان و شهید باکری ها مرگ بر پان تورک مزدور وطن فروش
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    6 2
    ترکیه یه کشور پلید و بی دین است به کشور همسایه اش همه جور حمله کرده خرابی به بار آورده تازه حالا مدعی هم هستند تف تو اون سیاست کثیف ترکیه ای
  • ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    6 3
    ترکیه یک‌کشور فاشیستی هست چه ربطی به ترک داره؟؟ خود آریایی ها سالها با هیتلر نژادپرست وارد جنگ شدند.
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    4 1
    بعد از تلاش های شرورانه ک در فکر سرنگونی نظام و تخریب زیر ساخت های سوریه بود الان در فکر عادی سازی روابط با دمشق شده ؟؟
  • رحیم IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    3 2
    اردوغان فعلا داره خواب می‌بینه که بتواند به راحتی با حزب پ پ ک کنار بیاد
  • NL ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    2 0
    ترک های ایران، مقامشان را پیش شاه جهان مهدی فاطمه بالا میبرند با مبارزه با نژآدپرستیِ ترکیه ---- ای فرزندان فاطمه این توییتر و اینستاگرام این هم شما و زبان ترکی تان و اینهمه مخاطب ترک در کشور ترکیه شروع کنید در اینترنت فعالیت کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس